جستجوی در اين وبلاگ

۱۳۸۹ دی ۱۴, سه‌شنبه

Internet Eng.: Cloud computing


موضوع:  Cloud  Computing
ü   سوالات مهندسی اینترنت:
1)  مفهوم رایانش ابری چیست؟ دلیل نامگذاری آن چیست؟
« نوعی از پردازش است که طبق آن پردازش اطلاعات به جای این که رویCPU ی کامپیوتر شما انجام شود، روی CPU های سرورهای اینترنت انجام میشود. - دلیل نامگذاری: دادهها و برنامهها در میان ابری از سرورهای وب قرار گرفتهاند. »
2) معماری رایانش ابری چگونه است و نقش میان‌افزار در این معماری چیست؟
« ابر کامپیوتری در دو بخش انتهایی و ابتدایی ارائه می‌شود. که این دو قسمت توسط یک شبکه- معمولاً شبکه اینترنت-متصلند. بخش ابتدایی همان قسمتی است که کاربران مشاهده می کنند و اطلاعات و شکل ظاهری نرم‌افزار‌هاست. نرم‌افزاری که برای ارتباط با بخش انتهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز جزو بخش ابتدایی است. بخش انتهایی همان ابر کامپیوتری است که پردازش‌ها را در بر می‌گیرد. بخش انتهایی، از چندین کامپیوتر و سرور و واحد‌های ذخیره تشکیل شده ‌است. از نظر نرم‌افزاری، ابر دارای هر گونه نرم‌افزاری می تواند باشد. وظیفه مدیریت ابر و نظارت بر ترافیک و  تبادلات اطلاعات بر عهده یک کامپیوتر می‌باشد. - در داخل خود کامپیوترها نرم‌افزار‌های چند منظوره‌ای (میان‌افزار) وظیفه تنظیم پردازش‌ها و ارسال اطلاعات به ابر را دارند.  »
3) مزایا و معایب رایانش ابری چیست؟
«  مزایا:  هزينههاي کامپيوتري و نرم‌افزاری کمتر. کارآيي توسعه يافته. ارتقاي نرم‌افزاري سريع و دائم. سازگاري بيشتر با فرمت اسناد.
ظرفيت نامحدود ذخيره‌سازي.   قابليت اطمينان بيشتر به داده. دسترسي جهاني به اسناد. در اختيار داشتن آخرين و جديدترين نسخه.
همکاري گروهي سادهتر.  مستقل از سخت‌افزار.
معایب:  نياز به اتصال دائمي به اينترنت دارد. با اتصال‌هاي اينترنتي کم سرعت کار نمي‌کند. مي‌تواند کند باشد. داده‌هاي ذخيره شده ممکن است از امنيت کافي برخوردار نباشند. ويژگي‌ها ممکن است محدود باشند.  »
4) مدل‌های پیاده سازی رایانش ابری 4دسته است، آن‌ها را نام برده و تفاوتشان را مختصراً توضیح دهید.  
« ابر خصوصی: یک زیر ساخت رایانش ابری است که توسط یک سازمان برای استفاده داخلی خود بوجود آمده است و نسبت به ابر عمومی امنیت بیشتری دارد.
ابر عمومی:  سرویس‌ها به صورت دینامیک و از طریق اینترنت و در واحدهای کوچک از یک عرضه کننده شخص ثالث تدارک دیده می‌شوند و در واقع توصیف کننده رایانش ابری در معنای واقعی و سنتی آن است.
ابر آمیخته:  متشکل از چندین ارائه دهنده داخلی و یا خارجی است که گزینه مناسبی برای بیشتر مؤسسات تجاری به شمار می‌رود.
ابر گروهی: در جایی به وجود می‌آید که چندین سازمان نیازهای یکسان دارند و به دنبال این هستند که با به اشتراک گذاردن زیرساخت از مزایای رایانش ابری بهره‌مند گردند. گران‌تر از ابر عمومی است اما میزان محرمانگی، امنیت و سازگاری با سیاست‌ها در  آن بیشتر است. »
5) سرویس نرمافزاری از مدلهای ارائه رایانش ابری میباشد، آن را مختصراً توضیح دهید.
« سرویس نرم‌افزاری (SaaS) یک برنامه کامل کاربردی ارائه شده به درخواست کاربر می‌باشد که در آن یک پردازش منفرد از یک نرم‌افزار در محیط ابر اجرا شده و نتیجه آن به صورت سرویس نهایی در اختیار کاربران نهایی یا شرکت‌ها قرار می‌گیرد. »
6) چرا تکنولوژی مجازی‌سازی نقش مهمی در آینده‌ی رایانش ابری خواهد داشت؟
« به کمک این تکنولوژی از سیستمعامل، میانافزار و برنامه کاربردی یک کپی عینی میگیریم و به صورت پیشساخته در یک کامپیوتر فیزیکی یا بخشی از یک سرور قرار میدهیم. در عین حال امکان استفاده چندباره از یک مجوز استفاده سیستمعامل، میانافزار و برنامه کاربردی به هنگام استفاده از آن به صورت پردازش ابری خواهد بود. یعنی یک بار پول خرید نرم‌افزار را میدهیم و در ماشین مجازی چندبار از آن استفاده میکنیم.

هیچ نظری موجود نیست: