جستجوی در اين وبلاگ

۱۳۸۹ دی ۱۵, چهارشنبه

int eng /q&a / secu arch


1. DNS چیست ؟
     پاسخ : از کلمات Domain Name System اقتباس و  یک پروتکل شناخته شده در عرصه شبکه های کامپیوتری خصوصاً اینترنت است که به منظور ترجمه  اسامی کامپیوترهای میزبان و Domain  به آدرس های IP  استفاده می گردد.
2. منظور از حوزه های اصلی در DNS چیست ؟ چند نمونه از حوزه ها را نام ببرید.
    پاسخ : حوزه های اصلی همان حروف انتهایی یک آدرس هستند مانند .com
     تعدادی از حوزه های متداول عبارتند از :
    (.com : تجاری)،(.edu : آموزشی(،(.gov : دولتی) ، (.mil : نظامی) ، (.net : مراکز خدمات اینترنت و شبکه) ، (.org : سازمان)
     به دلیل افزایش تصاعدی تعداد سایت های اینترنت سیستم نامگذاری حوزه در حال گسترش است و حداقل 7 حوزه دیگر نیز مانند ( .web : برای وب ) به آن افزوده شده است. در خارج از آمریکا برای مشخص کردن حوزه ها فقط از 2 حرف استفاده میشود مانند  : (au برای استرالیا و ir برای ایران)
3. NAME SERVER ها و وظایف آنها را توضیح دهید.
    پاسخ : کامپیوتر هایی موسوم به سرورهای نام (Name Server) مسئول ردیابی تغییرات و ترجمه آنها به آدرس IP و آدرس حوزه و بالعکس هستند. همچنین سرورهای نام برای اطمینان از ارسال نامه های الکترونیکی مورد نظر به آدرس صحیح با DNS همکاری میکنند. بعلاوه زمانی که آدرس وب (URL) را تایپ میکنید این سرورها تضمین می کنند که به مکان صحیح ارجاع داده شوید و در خاتمه آنها مسئول مسیر یابی صحیح تمامی پیامها و ترافیک در اینترنت هستند.
4. سرويس گيرنده به منظور استفاده از DNS و اخذ پاسخ لازم به چه روشی عمل می کند؟
    پاسخ : از دو روش متفاوت استفاده مي نمايد :  در روش اول ، سرويس گيرنده با سرويس دهندگان نام ارتباط برقرار مي نمايد . فرآيند فوق ماداميکه سرويس دهنده مجاز شامل اطلاعات مورد نياز پيدا نشود ، ادامه خواهد يافت روش. ( non Recursive query )    در روش دوم ، ماموريت ترجمه نام به آدرس به DNS واگذار مي شود . در اين روش سرويس گيرنده اقدام به ارسال درخواست خود براي DNS نموده و DNS پس از انجام عملياتي خاص و يافتن آدرس IP سايت درخواستي ، آن را براي سرويس گيرنده ارسال مي نمايد روش ( Recursive query )

5. کامپيوتر به چه صورت از آدرس IP سرويس دهنده DNS آگاهي مي يابد تا درخواست خود را براي وي ارسال نمايد ؟
    پاسخ : در صورتي که شما از طريق Dial-up به اينترنت متصل شده ايد ، اين موضوع با استفاده از تنظيمات انجام شده ( ايستا و پويا ) پروتکل TCP/IP مرتبط با آداپتور مجازي Dial-up انجام خواهد شد . در صورتي که داراي يک اتصال دائم به اينترنت و از طريق يک شبکه محلي مي باشيد ، اين موضوع با استفاده از تنظيمات انجام شده ( ايستا و پويا ) پروتکل TCP/IP مرتبط با آداپتور کارت شبکه انجام خواهد شد .
6. ZONE TRANSFER را تعریف کنید.
    پاسخ : هر domain شامل یک Primary DNS و یک  Secondary DNS می باشد . Primary DNS ، تمامی اطلاعات مرتبط با Domain خود را نگهداری می نماید. Secondary DNS به منزله یک backup بوده و در مواردی که Primary DNS با مشکل مواجه می شود از آن استفاده می گردد . به فرآیندی که بر اساس آن یک سرویس دهنده Primary DNS اطلاعات خود را در سرویس دهنده Secondary DNS تکثیر می نماید ، Zone Transfer  گفته می شود .

هیچ نظری موجود نیست: